"Een
persoonlijk graf" duidt op een specifieke verbeelding, die de
nabestaanden toedichten aan de overlevende. Het graf wordt een
plaats van samenkomst, met een levendige herkenbaarheid. Niet alleen
uit respect voor de overledene maar ook uit respect voor de
geschiedenis; voortgebracht door de overlevende, wordt in het graf
de levensvraag een persoonlijke betekenis toegedicht.
Deze
zoektocht wordt in een symbool uitgedrukt, dat past bij een credo
van de overlevende. Het symbool ontstaat door samenspraak tussen U;
de nabestaanden en mij als kunstenaar.
Een vanuit klei vervaardigd graf, schept de mogelijkheid om tot
een brede variatie van beelden te komen. Klei, gestookt in een oven,
wordt steen, die qua samenstelling te vergelijken is met
weersbestendig hardsteen; zoals dat in de natuur gevormd wordt
door de hitte van de inwendige aarde. Klei is kwarts en kwarts komt
op aarde in verschillende samenstellingen voor zoals zand, klei,
steen en glas.
Een
graf een persoonlijke uitstraling geven, betrekking hebbend op de
overledene, is tot heden in de geschiedenis niet gebruikelijk
geweest.
De aandacht van deze bijzetting m.b.v. een keramische grafsteen
gaat uit naar de, in het “nu” levende herinnering van de
nabestaanden.
De
nabestaanden; die de overledene niet gekend hebben, vinden
persoonlijke herkenbaarheid d.m.v. de uitstraling van het graf.
Met
een bezoek aan mijn atelier, breng ik u, in discretie, in contact,
met de eerste indrukken van hetgeen, tot heden als keramische
grafstenen, door mij is uitgevoerd.
Regelmatig wordt, naar uw wens, het contact onderhouden om de weg
van totstandkoming van de grafsteen, samen met de kunstenaar te
bewandelen.
Het
graf wordt op de begraafplaats in zijn geheel geïnstalleerd op een
gladde, zwart, gegoten stenen onderplaat (8 cm. dik) ter grootte van
het graf. (Al naar
voorschrift van de begraafplaats worden de hoekpunten gefundeerd met
betonpalen).
Hierop worden de
funderingplaat en de keramische delen aangebracht.
Victor Benckhuijsen
|
Drente
“Het
spel met een beeld” met klei is als een spel in de zandmandala,
zoals o.a. door Tibetaanse monniken gemaakt, dat inhoudelijk,
als
een vertaling voor "verbondenheid en onthechting"
staat. |